Monday, April 22, 2024
News

Dominion v. Fox News: People and networks still being sued by voting system company over election lie

63views

Sign up to our Evening Headlines email for your daily guide to the latest news

Sign up for our free US Evening Headlines email

DOmnion Voting Systems on Tuesday agreed to settle its defamation lawsuit with Fox News for $787.5m – but its legal battle is far from over.

While the Fox News case made most of the headlines, Dominion filed defamation lawsuits against right-wing networks, lawyers and media personalities in the months leading up to the 2020 election.

Everyone here is being prosecuted by the Dominion.

mike lindell

Mike Lindell continues to spread false claims about Dominion while being sued for $1.3 billion

(AFP via Getty Images)

MyPillow CEO Mike Lindell emerged as arguably the most prominent Trump ally to engage in spreading fact-free conspiracy theories about Dominion’s voting machines rigged to help Joe Biden win the 2020 election. Was going

Said at rallies, in television appearances, in 90-minute “documentaries” full proof And on the streaming service he self-funds, Mr. Lindell repeated widely dismissed claims that the Dominion was infiltrated by a vast and ever-changing cast of ne’er-do-wells to commit voter fraud.

By February 2021, Dominion had had enough, and filed a damages claim seeking $1.3 billion from the pillow vendor.

The lawsuit alleged that Mr. Lindell “deliberately lied about Dominion in order to sell more pillows to people who continued to hear what they wanted to hear” about the election.

Fox News eventually banned him from the network, even though he was a top advertiser.

In court filings in the Dominion case, Fox’s attorneys acknowledged that he was not a reliable source of information when he appeared on Tucker Carlson’s show in January 2021.

Mr Lindell has repeatedly denied any wrongdoing, but his efforts to have the civil action dismissed have been unsuccessful.

one in Decision in the District of Columbia District Court In August 2021, Judge Carl Nichols wrote: “In addition to alleging that Lindell’s claims are inherently improbable, that his sources are unreliable, and that he has failed to acknowledge the validity of rebuttal evidence, the Dominion has alleged several instances in which Lindell told viewers to buy MyPillow products after making his claims of election fraud and providing MyPillow promotional codes related to those theories.

Mr Lindell’s appeal again in October 2022 was rejected by the Supreme Court.

Mr Lindell appears completely unfazed by the legal setbacks.

In March, he asked Dominion to “show us what’s inside your machines?”

According to the new York TimesHe described Dominion’s trial as “the greatest cover-up for the greatest crime in the history of the United States – perhaps in world history”.

Dominion’s attorneys will likely be monitoring his public statements.

Sydney Powell

Sidney Powell promises to ‘release the Kraken’ after Donald Trump’s 2020 election defeat

(Reuters)

Sidney Powell emerged as a key figure in Magworld’s effort to outlaw Mr. Biden’s victory in the days following the 2020 election.

As a member of the former president’s so-called “elite strike force” legal team, Ms. Powell promised she would “release the Kraken” — referring to a great sea monster — in an interview with Fox Business after the November election.

The former federal prosecutor based in Dallas helped file several lawsuits challenging the election results, all of which failed.

His inflammatory public statements about election rigging, bribery and fraud prompted Dominion to file a $1.3bn defamation claim in January 2021.

An attorney for Dominion wrote in the lawsuit, “Powell’s statements were calculated – and indeed were – to incite outrage and cause great harm to Dominion.”

Dominion alleged in the lawsuit that Ms. Powell used a profile derived from media appearances to raise money through a company called Defending the Republic, which is also named as a defendant in the lawsuit.

Ms. Powell tweeted in response that the claims were “designed to harass, intimidate, and drain our resources as we seek the truth about #DominionVotingSystems’ role in this fraudulent election”.

Rudy Giuliani

Hair dye ran down Giuliani’s cheeks during an awkward press conference in November 2020

(Getty)

With hair dye dripping down his face, former New York City mayor Rudy Giuliani claimed the Dominion used Venezuelan technology, approved by the late Hugo Chavez, and backed by Cuba and China, the 2020 president To rig the election.

The comical scene at a press conference in mid-November 2020 was part of “a viral disinformation campaign about Dominion”, the company alleged in a $1.3 billion lawsuit two months later.

Dominion’s lawyers again claimed Mr. Giuliani was motivated by financial gain as he made false election fraud allegations in media appearances on Twitter and his YouTube show.

Dominion’s lawyers wrote, Mr. Giuliani had “cashed in by hosting a podcast where he took advantage of election lies to sell gold coins, supplements, cigars and protection from ‘cyber thieves.’”

John Poulos, CEO of Dominion said in a statement Even the family and friends of its employees were among those duped by an avalanche of lies.

Mr. Giuliani replied that he Dominion’s lawsuit welcomed Because it would allow them to “examine their history, finances and practices more thoroughly and thoroughly”.

newsmax

Newsmax anchor Greg Kelly interviews Donald Trump

(Newsmax)

After the 2020 election, Newsmax, the right-wing news channel owned by Chris Ruddy, saw its market share rise as it refused to acknowledge Mr Biden’s victory and hosted election-denying conspiracy theorists.

In doing so, Newsmax “helped to create and cultivate an alternate reality where the top is the bottom, the pigs have wings, and the Dominions engaged in massive fraud to steal the presidency from Donald Trump by rigging the vote”. “, said Dominion for $1.6 billion Filed a lawsuit in August 2021.

“Facts didn’t matter to Rudy and Newsmax. What mattered was feeding the audience what it wanted – even if it was spreading misinformation. And the race to the bottom began, pulling Dominion down with it,” the lawsuit argued.

Last June, Delaware Superior Court Judge Eric Davis refused to dismiss Newsmax’s motion and the lawsuit could proceed.

in a statement to ABC NewsA spokesperson for Newsmax said it was confident of defending the case under First Amendment protections.

“Newsmax reported without any claim other than that the outcome was ‘legal and final’ from either side in the election dispute,” the statement said.

One America News (OAN)

OAN Host Channel Rion Has Been Accused Of Spreading False Claims About The Dominion

(AFP via Getty Images)

dominion filed a lawsuit for $ 1.6 billion in August 2021 against One America News, claiming that, like Newsmax, the San Diego-based cable channel “spread false and fabricated stories about election fraud”.

The lawsuit alleges, “The center of this downward spiral of lies quickly became Dominion, as each broadcaster attempted to outdo the others by making the lies more outrageous, spreading them further, and endorsing them as strongly as possible.” Did.”

It also named OAN hosts Channel Ryan and Christina Bobb in the suit, accusing them of fueling election conspiracies.

OAN in February filed a countersuit alleging “tyrannical interference” with his business.

Patrick Byrne

Patrick Byrne speaking during a panel discussion at the Nebraska Election Integrity Forum on August 27, 2022

(associated Press)

In August 2021, Dominion filed a defamation suit along with lawsuits against OAN and Newsmax, as well as against former Overstock CEO Patrick Byrne for spreading election conspiracies.

It alleged that Mr. Byrne “along with the Department of Justice and Chief Justice John Roberts” manufactured and promoted fake evidence to convince the world the 2020 election was part of a larger international conspiracy between China, Venezuela and Spanish companies. did.

“We are filing these three counts today because the named defendants have shown no remorse nor any indication that they want to stop spreading misinformation,” said Dominion CEO John Poulos. said in a statement those days.

Mr Byrne lost a bid to have the case dismissed in April 2022.